Saturday, 24 August 2019

ပါရာဇိကဏ် ပ-နေ့, ဝါခေါင်လပြည့်, ၁၃၈၁-ခုနှစ်။

မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဥ် လေ့ကျင့်ခန်းစာမေးပွဲ
စာချတန်း။ ပါရာဇိကကဏ္ဍပါဠိ,အဋ္ဌကထာမေးခွန်း (ပထမနေ့ )
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ ဝါခေါင်လဆန်း(၁၅)ရက်၊ (၁၅--၂၀၁၉) ကြာသပတေးနေ့
ခွင့်ပြုချိန်။ -နာရီ (နေ့လည် ၁၂-နာရီမှ ညနေ -နာရီ အထိ)
===========================

အောက်ပါ ပါဠိ, အဋ္ဌကထာတို့ကို ညွှန်ကြားချက်နှင့် အညီ အနက်ယောဇနာပါ။
၁။ ဧဝံ ဝုတ္တေ သာ ဗြာဟ္မဏီ တံ ဗြာဟ္မဏံ ဧတဒဝေါစ ‘‘ကုတော တဿ ဥဠာရတ္တတာ၊         ယထေဝ မမ တွံ အင်္ဂမင်္ဂါနိ ပရာမသိ၊ ဧဝမေဝ မေ သမဏော ဥဒါယီ အင်္ဂမင်္ဂါနိ ပရာမသီ’’တိ။ -ကို ဣတိသဒ္ဒါ၊ အာကာရတ္ထ၊ နောက်၌ပြမူစသောနိယံနှင့် အညီ။

၂။ ဘိက္ခု နံ ဣတ္ထိယာ ကာယေန ကာယံ အာမသတိ ပရာမသတိ ဩမသတိ ဥမ္မသတိ ဩလင်္ဃေတိ ဥလ္လင်္ဃေတိ အာကဍ္ဎတိ ပတိကဍ္ဎတိ အဘိနိဂ္ဂဏှာတိ အဘိနိပ္ပီဠေတိ ဂဏှာတိ ဆုပတိ။- နံ-ကို နိပါတ်, သဗ္ဗနာမ် နှစ်မျိုးကြံ၍၊ ဥပသာရတို့၏ အနက်ပေါ်လွင်စေလျက်။

၃။ တေန သမယေန ဗုဒ္ဓေါ ဘဂဝါ သာဝတ္ထိယ့ ဝိဟရတိ ဇေတဝနေ အနာထပိဏ္ဍိကဿ အာရာေမေ။ တေန ခေါပန သမယေန အာယသ္မာ ဥဒါယီ သာဝတ္ထိယံ ကုလူပကော ဟောတိ။- ကို ပထမဝါကျ၌ အနိယမဝါကျထည့်၍။
၄။ အဟမှိ ဒုဂ္ဂတာ ဒုက္ခိတာ သုခံ လဘာမိ၊ မာသံယေဝ မံ သုဏိသဘောဂေန ဘုဉ္ဇိံသု၊ အာဂစ္ဆတု မေ မာတာ မံ နေဿတု။-ကို ဘုဉ္ဇန-ကြိယာတို့၏ ကတ္တားထည့်၍၊ မေ မာတာ-ကို ကာကောလောကနနည်း ထင်စေလျက်။

၅။ အဋ္ဌာနမေတံ ဘိက္ခဝေ အနဝကာသော၊ ယံ တထာဂတော အပရိသုဒ္ဓါယ ပရိသာယ ဥပေါသထံ ကရေယျ၊ ပါတိမောက္ခံ ဥဒ္ဒိသေယျ။-ကို သဗ္ဗနာမ်ပုဒ်တို့၌ ဝိဘတျတ္ထ မှန်စေလျက်။

၆။ ယော ပန ဘိက္ခု အနုပသမ္ပန္နေန ဥတ္တရိဒိရတ္တတိရတ္တံ သဟသေယျံ ကပ္ပေယျ၊ ပါစိတ္တိယံ။ ယာ ပန ဘိက္ခုနီ အနုပဿံ ဝုဋ္ဌာပေယျ၊ ပါစိတ္တိယံ။-ကို သဟသေယျံ- သာမညနိဒ္ဒေသနည်း ထင်စေလျက်။

၇။ သံဝဏ္ဏနာ ပဝတ္တာ၊ ဝိနယဿ ဝိနေယျဒမနကုသလေန။
 ဝုတ္တဿ လောကနာထေန၊ လောကမနုကမ္ပမာနေန။-ကို 
လောကပုဒ်တို့၌ သရုပ်ထင်စေလျက်။

၈။ ပဗ္ဗဖာပိ နာမေသာ ဘာရိယာ၊ ဒိဝသေ ဒိဝသေ မတ္တိကာပတ္တံ ဂဟေတွာ ပိဏ္ဍာယာ စရိတဗ္ဗံ၊ ဧကသေယျံ ဧကဘတ္တံ ဗြဟ္မစရိယံ အတိဒုက္ကရံ၊ အယဉ္စ သုခုမာလော နာဂရိကဇာတိယော၊ သော တံ စရိတုံ အသက္ကောန္တော ဣဓေဝ အာဂမိဿတိ။-ကို နိပါတ် သဗ္ဗနာမ် အစွဲမှန်စွာ။

၉။ တိရောကရဏီယန္တိ ကရဏတ္ထေ ဘုမ္မံ။ သာဏိပါကာရေန ပရိက္ခိပိတွာတိ အတ္ထော။ အထ ဝါ တိရော ကရောန္တိ ဧတေနာတိ တိရောကရဏီယံ၊ တံ ပရိက္ခိပိတွာ၊ သမန္တတော ကတွာတိ အတ္ထော။-ကို အတ္ထော-ပုဒ်တို့၏ သမ္ဗန် မှန်ကန်စေလျက်။
၁၀။ ဣမေသု ပဉ္စသု ဌာနေသု ကိလေသက္ခယကရော လောကုတ္တရမဂ္ဂေါဝ ကထိတော။ သဗ္ဗပဌမေသု ပန တီသု ဌာနေသု လောကိယလောကုတ္တရမိဿကော ကထိတောတိ ဝေဒိတဗ္ဗော။-ကို ကြိယာတို့၏ ကတ္တားများထည့်၍။

တစ်ပုစ္ဆာလျှင်(၁၀)မှတ်စီ

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဥ် လေ့ကျင့်ခန်းစာမေးပွဲ
စာချတန်း။ ပါရာဇိကကဏ္ဍပါဠိ,အဋ္ဌကထာအဖြေမှန်(ပထမနေ့ )
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ ဝါခေါင်လဆန်း(၁၅)ရက်၊ (၁၅--၂၀၁၉) ကြာသပတေးနေ့
ခွင့်ပြုချိန်။ -နာရီ (နေ့လည် ၁၂-နာရီမှ ညနေ -နာရီ အထိ)
===========================

အဖြေမှန်
နံပတ်()
ဧဝံ၊ ဤသို့။ ဝုတ္တေ၊ ဆိုအပ်သည်ရှိသော်။ သာ ဗြာဟ္မဏီ၊ ထိုပုဏ္ဏေမသည်။ တံ ဗြာဟ္မဏံ၊ ထိုပုဏ္ဏားကို၊ ဧတံ-ဝစနံ၊ ဤစကားကို။ အဝေါစ၊ ဆိုပြီး။ ကိံ-ဝစနံ၊ အဘယ်စကားကို။ အဝေါစ၊ ဆိုသနည်း။ ‘‘တဿ၊ ထိုဥဒါယိ၏။ ဥဠာရတ္တတာ၊ မြတ်သော သဘောရှိသော အဖြစ်သည်။ ကုတော၊ အဘယ်မှာရှိအံ့နည်း။ တွံ၊ သင်သည်။ မေ၊ ငါ၏။ အင်္ဂမင်္ဂါနိ၊ အင်္ဂါကြီးငယ်တို့ကို။ ပရာမသိယထေဝ၊ သုံးသပ်သကဲ့သို့။ ဧဝမေဝ၊ ဤအတူသာလျှင်။ သမဏော ဥဒါယီ။ ရဟန်းဖြစ်သော ဥဒါယီသည်။ မေ၊ ငါ၏။ အင်္ဂမင်္ဂါနိ၊ အင်္ဂါကြီးငယ်တို့ကို။ ပရာမသိ၊ သုံးသပ်၏။’’ ဣတိ၊ ဤသို့။ ဧတံ-ဝစနံ၊ ဤစကားကို။ အဝေါစ၊ ဆိုသတည်း။ (ဝိ၊ ၁၊ သျ၊ ၂၃၀) (နည်းမမှန်က -မှတ်သာ ပေးရန်။)

နံပတ်()
ဘိက္ခုစ၊ ရဟန်းသည်လည်း။ ကာယေန၊ မိမိကိုယ်ဖြင့်။ ဣတ္ထိယာ၊ မိန်းမ၏။ ကာယံ၊ ကိုယ်ကို။(နံ-ကား နိပါတ်မျှသာ)(တစ်နည်း) နံ-ကာယံ၊ ထိုကိုယ်ကို။(သဗ္ဗနာမ်) အာမသတိ၊ ရှေးရှုသုံးသပ်၏။ ပရာမသတိ၊ ထိုမှဤမှသုံးသပ်၏။ ဩမသတိ၊ အောက်သို့သက်၍ သုံးသပ်၏။ ဥမ္မသတိ၊ အထက်သို့ပင့်၍ သုံးသပ်၏။ ဩလင်္ဃေတိ၊ အောက်သို့ခုန်လွှာ တစ်ကွက်ခြားသုံးသပ်၏။ ဥလ္လင်္ဃေတိ၊ အထက်သို့ခုန်တက် တစ်ကွက်ကျော်သုံးသပ်၏။ အာကဍ္ဎတိ၊ ရှေးရှုဆွဲငင်၏။ ပတိကဍ္ဎတိ၊ တွန်းဆွဲ၏။ အဘိနိဂ္ဂဏှာတိ၊ အလွန်နှိပ်၏။ အဘိနိပ္ပီဠေတိ၊ အလွန်ညှပ်၏။ ဂဏှာတိ၊ ကိုင်၏။ ဆုပတိ၊ တို့၏။ (ဝိ၊ ၁၊ သျ၊ ၂၃၃)
(နိပါတ် -မှတ်၊ သဗ္ဗနာမ် -မှတ်၊ ဥပသာရပုဒ်များ -မှတ်)

နံပတ်()
ယေန သမယေန၊ ၌။ အာယသ္မာ ဥဒါယီ၊ သည်။ မာတုဂါမဿ၊ ၏။ သန္တိကေ၊ ၌။ အတ္တကာမပါရိစရိယာယ၊ မိမိသည် အလိုရှိသော မေထုန်ဖြင့် လုပ်ကျွေးခြင်း၏။ (ဝါ)မိမိ၏ အကျိုးငှာ မေထုန်ဟုဆိုအပ်သော ကာမဂုဏ်ဖြင့် လုပ်ကျွေးခြင်း၏။ ဝဏ္ဏံ၊ ကျေးဇူးကို။ ဘာသတိ၊ ဆို၏။ (အနိယမဝါကျ) တေန သမယေန၊ ၌။ ဘဂဝါ။ သော။ ဗုဒ္ဓေါ။ သည်။ သာဝတ္ထိယံ၊ ၌။ အနာထပိဏ္ဍိကဿ၊ ၏။ အာရာမေ၊ သော။ ဇေတဝနေ၊ကျောင်းတော်၌။ ဝိဟရတိ၊ ၏။ တေန ခေါ ပန သမယေန၊ ၌။ အာယသ္မာ ဥဒါယီ၊ သည်။ သာဝတ္ထိယံ၊ ၌။ ကုလူပကော၊ အိမ်သို့ ကပ်တက်သောရဟန်းသည်။ ဟောတိ၊ ၏။ (ဝိ၊၁။ သျ၊၂၄၂) (အနိယမဝါကျ -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်)

နံပါတ်()
အဟံ၊ ငါသည်။ ဒုဂ္ဂတာ၊ မကောင်းသောအမျိုးသို့ ရောက်သည်။ ဒုက္ခိတာ၊ ဆင်းရဲသော ကိုယ်,စိတ်ရှိသည်။ အမှိ၊ ဖြစ်၏။ သုခံ၊ ကိုယ်၏ချမ်းသာခြင်း စိတ်၏ချမ်းသာခြင်းကို။ -လဘာမိ၊ မရ။ တေ အာဇီဝကသာဝကာ၊ ထိုအာဇီဝက၏ တပည့်တို့သည်။ (ကတ္တား) မာသံယေဝ၊ တစ်လပတ်လုံးလျှင်။ မံ၊ ငါ့ကို။ သုဏိသဘောဂေန၊ ချွေးမ၏သုံးဆောင်ခြင်းဖြင့်။ ဘုဉ္ဇိံသု၊ သုံးဆောင်ကုန်၏။ တတော၊ ထိုတစ်လမှ၊ အပရေန၊ နောက်ကာလ၌။ တေ-အာဇီဝသာဝကာ၊ တို့သည်။ (ကတ္တား) မံ၊ ငါ့ကို။ ဒါသိဘောဂေန၊ ကျွန်မ၏သုံးဆောင်ခြင်းဖြင့်။ ဘုဉ္ဇန္တိ၊ သုံးဆောင်ကုန်၏။ မေ၊ ငါ၏။ မာတာ၊ အမိသည်။ အာဂစ္ဆတု၊ လာစေသတည်း။ မေ၊ ငါ၏။ မာတာ၊အမိသည်။ မံ၊ ငါ့ကို။ နေဿတု၊ ဆောင်စေသတည်း။
(ဝိ၊ ၁။ သျ၊ ၂၅၀) (ကတ္တား -မှတ်၊ နည်း -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်)

နံပါတ်()
ဘိက္ခဝေ၊ တို့။ ယံ-ယေန-ကာရဏေန၊ အကြင်ပြုခြင်းဖြင့်။ ယံ-ယေန-ဥဒ္ဒိသေန၊ အကြင်ပြခြင်းဖြင့်။ တထာဂတော၊ သည်။ အပရိသုဒ္ဓါယ၊ မစင်ကြယ်သော။ ပရိသာယ၊ ပရိတ်သတ်၌။ ဥပေါသထံ၊ ဥပုသ်ကို။ ကရေယျ၊ ပြုရာ၏။ ပါတိမောက္ခံ၊ ပါတိမောက်ကို။ ဥဒ္ဒိသေယျ၊ ပြရာ၏။ ဧတံ-ကရဏံ၊ ဤပြုခြင်းသည်။ ဧတံ-ဥဒ္ဒိသနံ၊ ဤပြခြင်းသည်။ အဋ္ဌာနံ၊ အကြောင်းမဟုတ်။ ဧသော ကာရော၊ ဤပြုခြင်းသည်။ ဧသော ဥဒ္ဒေသော၊ ဤပြခြင်းသည်။ အနဝကာသော၊ အရာမဟုတ်။
(ဝိဘတျတ္တ -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်)

နံပါတ်()
‘‘ယော ပန ဘိက္ခု၊ အကြင်ရဟန်းသည်။ အနုပသမ္ပန္နေန၊ လူသာမဏေနှင့်။ သဟ၊ တကွ။ ဥတ္တရိ ဒိရတ္တ တိရတ္တံ၊ နှစ်ညဥ့်သုံးညဥ့်ထက်အလွန်။ သဟသေယျံ၊ တစ်ခုသောအမိုး, တစ်ခုသော အခင်း ရှိသော ကျောင်းအိပ်ရာနေရာ၌အိပ်ခြင်းကို။ ကပ္ပေယျ၊ ပြုငြားအံ့။ တဿ ဘိက္ခုနော၊ ထိုရဟန်းအား။ ပါစိတ္တိယံ၊ သည်။ ဟောတိ၊ ၏။ ‘‘ယာ ပန ဘိက္ခုနီ၊ အကြင်ရဟန်းမိန်းမသည်။ အနုဝဿံ၊ နှစ်တိုင်းနှစ်တိုင်း။ သိက္ခမာနံ၊ သိက္ခမာန်ကို။ ဝုဋ္ဌာပေယျ၊ ဥပဇ္ဈာယ်မ ဖြစ်၍ ပဉ္ဇင်းခံပေးငြားအံ့။ တာယ ဘိက္ခုနိယာ၊ အား။ ပါစိတ္တိယံ၊ သည်။ ဟောတိ၊ ၏။’’  (နည်း -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်၊)

နံပါတ်()
ဝိနေယျဒမနကုသလေန၊ ဆုံးမခြင်းငှာထိုက်ကုန်သော သတ္တဝါတို့ကို ဆုံးမခြင်း၌ လိမ္မာတော်မူသော။ လောကနာထေန၊ သတ္တလောက၏ ကိုးကွယ်ရာဖြစ်တော်မူသော။ လောကံ၊ သတ္တလောကကို။ အနုကမ္ပမာနေန၊ အစဥ်သနားတော်မူတက်သော။ ဘဂဝတာ၊ မြတ်စွာဘုရားသည်။ ဝုတ္တဿ၊ ဟောတော်မူအပ်သော။ ဝိနယဿ၊ ဝိနည်းကို။ သံဝဏ္ဏနာ၊ ကောင်းစွာဖွင့်အပ်ရာဖြစ်သော အဋ္ဌကထာသည်။ ပဝတ္တာ၊ ဖြစ်ပြီ။ (သရူပတ္ထ -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်၊)

နံပါတ်()
ဧသာ-ပဗ္ဗဇာပိ-နာမ၊ ထိုရဟန်းဖြစ်မည်သည်လည်း။ ဘာရိယာ၊ ဝန်လေး၏။ ဒိဝသေ ဒိဝသေ၊ နေ့တိုင်းနေ့တိုင်း၌။ မတ္တိကာပတ္တံ၊ မြေညက်ဖြင့်ပြီးသော သပိတ်ကို။ ဂဟေတွာ၊ ကိုင်၍။ ပိဏ္ဍာယ၊ ဆွမ်းအလို့ငှာ။ စရိတဗ္ဗံ၊ လည့်လည်ရာ၏။ ဧကသေယျံ၊ တစ်ယောက်တည်း၏သာ အိပ်ရခြင်းရှိသော။ ဧကဘတ္တံ၊ တထပ်တည်း၏သာလျှင်ဖြစ်သော စားရခြင်းရှိသော။ ဗြဟ္မစရိယံ၊ ကို။ အတိဒုက္ကရံ၊ အလွန်လျှင်ဆင်းရဲခြင်းဖြင့် ပြုအပ်၏။ (ဝါ) အလွန်လျှင် ပြုနိုင်ခဲ၏။ အယဉ္စ-သုဒိန္နော၊ ဤသုဒိန်သည်လည်း။ သုခုမာလော၊ သိမ်မွေ့၏။ နာဂရိကဇာတိယော၊ မြို့ကြီး၌ဖြစ်သော သဘောရှိ၏။ သော သုဒိန္နော၊ သည်။ တံ-ဗြဟ္မစရိယံ၊ ကို။ စရိတုံ၊ ငှာ။ အသက္ကောန္တော၊ မစွမ်းနိုင်သည်ရှိသော်။ ပုန၊ တဖန်။ ဣဓေဝ၊ ဤမိဘအိမ်သို့သာလျှင်။ အာဂမိဿတိ၊ ပြန်လာလတ္တံ့။  (သဗ္ဗနာမ်အစွဲ -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်၊)

နံပါတ်()
တိရောကရဏီယန္တိ၊ ဟူသည်ကား။ ကရဏတ္ထေ၊ ကရိုဏ်းအနက်၌။ ဘုမ္မံ၊ သတ္တမီဝိဘတ်နည်း။ သာဏိပါကာရေန၊ တင်းတိမ်ကန့်လန့်ကာဖြင့်။ ပရိက္ခိပိတွာ၊ ထက်ဝန်းကျင်မှ ကာရံ၍။ ဣတိ-အယံ၊ ဤသည်ကား။ တိရောကရဏီယန္တိပဒဿ၊ ပုဒ်၏။ အတ္ထော၊ အနက်တည်း။ အထ ဝါ၊ တနည်းကား။ ဧတေန-သာဏိပါကာရေန၊ ဤတင်းတိမ်ကန့်လန့်ကာဖြင့်။ (ဇနာ၊ လူတို့၏ အပေါင်းတို့သည်။ ) တိရော၊ တစ်ဘက်ကို(ဝါ)ခြားသည်ကို။ ကရောန္တိ၊ ပြုကြကုန်၏။ ဣတိ-တသ္မာ-တိရောကရတ္တာ၊ ထို့ သို့ခြားသည်ကိုပြုကုန်ကြောင်း၏အဖြစ်ကြောင့်။ သော-သာဏိပါကာရော၊ ထိုတင်းတိမ်ကန့်လန့်ကာသည်။ တိရောကရဏီယံ၊ -မည်၏။ တံ-တိရောကရဏီယံ၊ ထိုတစ်ဘက်ကို ပြုကုန်ကြောင်းဖြစ်သော တင်းတိမ်ကန့်လန့်ကာကို။ ပရိက္ခိပိတွာ၊ ထက်ဝန်းကျင်မှ တွဲရရွဲချ၍။ သမန္တတော၊ ထက်ဝန်းကျင်မှ။ ကတွာ၊ ပြု၍။ ဣတိ-အယံ၊ ဤသည်ကား။ ပရိက္ခိပိတွာတိပဒဿ၊ -ပုဒ်၏။ အတ္ထော၊ အနက်တည်း။ 
         (သမ္ဗန် -ခု -မှတ်၊ -ခုလုံးမှန်လျှင် -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်)

နံပါတ်(၁၀)
ပဉ္စသု၊ ကာမာနံ ပဟာနံ အက္ခာတံ-အစရှိသည်တို့၏အစွမ်းဖြင့် ငါးပါးကုန်သော။ ဣမေသု ဌာနေသု၊ ဤအရာတို့၌။ ကိလေသက္ခယကရော၊ ကိလေသာတို့၏ကုန်ခြင်းကို ပြုတက်သော။ လောကုတ္တရမဂ္ဂေါဝ၊ လောကုတ္တရာဖြစ်သော မဂ်ကိုသာလျှင်။ (ဘိက္ခူဟိ၊ ရဟန်းတို့သည်။) ကထိတော၊ ဆိုအပ်ပြီ။ ပန၊ သုဒ္ဓမှတပါး မိဿကကို ဆိုဦးအံ့။ သဗ္ဗပဌမေသု၊ အလုံးစုံကုန်သော အရာတို့၏ ရှေ့၌ဖြစ်ကုန်သော။ တီသု၊ ဝိရာဂါယ ဓမ္မော ဒေသိတော, နော သရာဂါယ-အစရှိသည်တို့၏အစွမ်းဖြင့်သုံးပါးကုန်သော။ ဌာနေသု၊ အရာတို့၌။ လောကိယလောကုတ္တရမိဿကော၊ လောကီဖြစ်သောမဂ်, လောကုတ္တရာဖြစ်သောမဂ်တို့နှင့် ရောသော။ မဂ္ဂေါ၊ မဂ်ကို။ (ဘိက္ခူဟိ၊ တို့သည်။ ) ကထိတော၊ ဆိုအပ်ပြီ။ ဣတိ၊ ဤသို့။ (ပဏ္ဍိတေန/ဝိညူနာ၊ ပညာရှိသည်။) ဝေဒိတဗ္ဗော၊ သိအပ်၏။

          (ကတ္တား -ခု -မှတ်၊ ကြွင်း -မှတ်)


No comments:

Post a Comment

ပရိယတ္တိသာသနဟိတအသင်း ၊ နယုန်လစာလျှောက်မေးခမ်း အမျှဝေစာတမ်း (၁၃၂၄) ခုနှစ်

ပရိယတ္တိသာသနဟိတအသင်း ၊ နယုန်လစာလျှောက်မေးခမ်း  အမျှဝေစာတမ်း (၁၃၂၄) ခုနှစ်