မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဉ် (လေ့ကျင့်ခဏ်း) စာမေးပွဲ
စာချတန်း။ သုတ်သီလက္ခန်အဋ္ဌကထာ (ဒုတိယနေ့) မေးခွန်း
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ တန်ဆောင်မုန်း လပြည့်ကျော် (၁၅)ရက်၊ (၂၆-၁၁-၂၀၁၉) အင်္ဂါနေ့
ဖြေဆိုချိန် ။ (၄) နာရီ (နေ့ ၁၂-နာရီမှ ညနေ ၄-နာရီ အထိ)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(က) ယေနာတိ ယေန ဒိသာဘာဂေန သော ဥပသင်္ကမိတဗ္ဗော။(ခ) ဘုမ္မတ္ထေ ဝါ ဧတံ ကရဏဝစနံ၊
(ဂ) ယသ္မိ ံ ပဒေသေ သော မဏ္ဍလမာဠော၊ တတ္ထ ဂတောတိ အယမေတ္ထ အတ္ထော။
(ဃ) ပညတ္တေ အာသနေ နိသီဒီတိ ဗုဒ္ဓကာလေ ကိရ ယတ္ထ ယတ္ထ ဧကောပိ ဘိက္ခု ဝိဟရတိ၊ သဗ္ဗတ္ထ ဗုဒ္ဓါသနံ ပညတ္တမေဝ ဟောတိ။
၁။ (ခ)ဝါကျကိုသာ ဆရာနည်းကျကျ အနက်ယောဇနာပါ။
၂။ (ဃ)ဝါကျကို အန္တောလီနစောဒနာ ကျမ်းတက်ပါ။
၃။ (ခ)(ဂ)ဝါကျတို့၌ ရသင့်သော စောဒကာဘောဂါဒိစတုက္က ထုတ်ပါ။
၄။ ဒိသာဘာဂေန-၌ ရှေ့ပုဒ်ကို ဝစနတ္ထပြု၍ ဝစနာဒိဆက္က ထုတ်ပါ။
၅။ (ဂ)ဝါကျလာ ဂတော-ကို ဟိတ်ပြင်၍ သမ္ဗန်ခံပြီး အတ္ထာနုရူပ စာစပ်ပါ။
၆။ (က)(ဂ)ဝါကျတို့၌ အာဘောဂနှင့် သံဝဏ္ဏနာတို့ကို တွဲစပ် ဖေါ်ပြပါ။
၇။ ဘိက္ခု-ပုဒ်၏ နိရုတ္တိနည်းဖြင့် ရုပ်ပြီးပုံကို ရေးသားပါ။
၈။ ဗုဒ္ဓကိစ္စ ငါးပါးတို့အနက်မှ “ပစ္ဆိမယာမကိစ္စ”ကို ပေါ်လွင်အောင် ရေးသားပါ။
၉။ ကုဒ္ဓေါ အတ္ထံ န ဇာနာတိ၊ ကုဒ္ဓေါ ဓမ္မံ န ပဿတိ။
အန္ဓတမံ တဒါ ဟောတိ၊ ယံ ကောဓော သဟတေ နရံ။-ဟူသော ဂါထာကို ဆန်းစစ်၍ ဂါထာအမည် ဆန်းအမည် ပေးပါ။
၁၀။ (၉)နံပါတ် ဂါထာလာ “ကုဒ္ဓေါ”၌ ဓာတ်အရတရားကို ကိုယ်ပြု၍ ဘာဝ စသည် ပြည့်စုံစွာ ထုတ်ပါ။
တစ်ပုစ္ဆာလျှင် (၁၀) မှတ်စီ
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဉ်စာမေးပွဲ
စာချတန်း။ ။ သီလက္ခန္ဓဝဂ္ဂဋ္ဌကထာ (ဒုတိယနေ့) အဖြေ
၁၃၈၁-ခု၊ တန်ဆောင်မုန်းလပြည့်ကျော် (၁၅) ရက် (၂၆-၁၁-၂၀၁၉) အင်္ဂါနေ့
သီ အဖြေ ၁ ။ (ခ) ဝါကျဆရာနည်းကျကျ
ဝါ-တစ်နည်းကား၊ ဧတံ ပဒဒွယံ- ဤယေန တေနဟူသော ပုဒ်နှစ်ပါးအပေါင်းသည်၊ ဘုမ္မတ္ထေ-သတ္တမီအနက်၌၊ ကရဏဝစနံ- ကရိုဏ်းဝိဘတ်ရှိသောပုဒ်တည်း ။ ( ၅ ) မှတ်
(တနည်း) ဧတံ ဝစနံ- ဤယ,တ သဒ္ဒါနောင်သက်သောဝိဘတ်သည်၊ ဘုမ္မတ္ထေ- သတ္တမီအနက်၌၊ ဝိဟိတံ - စီရင်အပ်သော(ဝါ) သက်အပ်သော၊ ကရဏဝစနံ- ကရိုဏ်းဝိဘတ်တည်း။ ( ၅ ) မှတ်
(နိယံ = ဧတံ မလွဲ၊ ဝိဘတ်စွဲမူ၊ ထင်အောင်ဝိဘတ်၊ မှတ်၍ပေးမြဲ။
ပုဒ်စွဲရှိက၊ အဿတ္ထိအနက်၊ ထွက်အောင်သမ္ဗန်မြဲ။ ( ဘုရားကြီး))
သီ အဖြေ ၂ ။ ( ဃ ) ဝါကျ အန္တောလီန စောဒနာ
အရှင်အဋ္ဌကထာဆရာ
အရှင်အာနန္ဒာမထေရ်သည် ပါဠိတော်၌၊ ‘‘ ပညတ္တေ အာသနေ နိသီဒိ ’’ ဟု မိန့်ဆိုတော်မူ၏။ ( ၂ )မှတ်
လမ်းခရီးအကြားဝယ် ခင်းအပ်သောနေရာ မရှိနိုင်ရာသည်မဟုတ်ပါလော။ ( သီ-ဂဏ္ဍိ-၁၅၃) (၄)မှတ်
အဘယ်သူသည် ဤနေရာအခင်းကို ခင်းထားအပ်ပါသနည်း- စုဒ်ကြောင့် (ဃ)မိန့်။ ( ၂ ) မှတ်
ကား = (ဃ)ဝါကျဖြင့် ဗုဒ္ဓလက်ထက်တော်ဝယ် မည်သည့်အရပ်၌ဖြစ်စေ ရဟန်းတပါးတည်းပင် နေထိုင်သော်လည်း ဘုရားရှင်အတွက်နေရာကို ခင်းထားအပ်မြဲထုံစံရှိ၏ဟူလို။ (သီ၊ ဋီ၊ သစ်၊၁၊ ၂၁၂)
သီ အဖြေ ၃ ။ (ခ) ( ဂ )ဝါကျ စတုက္က
နနု ပါဠိယံ ယေနာတိ ကရဏဝစနေန နိဒ္ဒေသော ကတော ။ ( ၃ ) မှတ်
အထ ကသ္မာ ဘုမ္မတ္ထေ ဝါ ဧတံ ကရဏဝစနန္တိ တယာ သံဝဏ္ဏိတံ။ (၂ ) မှတ်
နနု ယသ္မိံ ပဒေသေ သော မဏ္ဍလဗာဠော၊ တတ္ထ ဂတောတိ အယမေတ္ထ အတ္ထော ဒဋ္ဌဗ္ဗော။ ( ၃ )မှတ်
တသ္မာ ဘုမ္မတ္ထေ ဝါ ဧတံ ကရဏဝစနန္တိ မယာ သံဝဏ္ဏိတံ။ ( ၂ ) မှတ်
သီ အဖြေ ၄ ။ ဒိသာ
ဒိဿတိ စန္ဒာဝဋ္ဋနာဒိဝသေနာ အယံပုရိမာ အယံ ပစ္ဆိမာတိ အာဒိနာ နာနပ္ပကာရတော ပညာယတီတိ ဒိသာ ။
(ဒိသ - ပေက္ခဏေ ၊ အ ၊ အာ။)(သူစိ)
အရှေ့အရပ် အနောက်အရပ်အစရှိသော အထူးထူး အပြားပြားဖြင့် ထင်ရှားခြင်းကြိယာ - ဝစနဟေတု။
တန်ဆောင်းဝန်းတည်ရှိရာ အရပ်မျက်နှာဒြပ် - ဝစနီယ။
ဒေသ၊ ပဒေသ၊ ပုရတ္ထိမာဒိသာ ။
ဒိသာဘာဂ။
သီအဖြေ-၅။ ( ဂ ) ဝါကျ ဂတော.ကို ဂတတ္တာဟု ဟိတ်ပြင်၊ ( ၂.မှတ် )။
ယင်း၏ အရတူတုလျက်ဖြစ်သော ဘဂဝါ-ကို ဘဂဝတောဟု သမ္ဗန်ခံ- ( ၄ .မှတ် )
ကျန်ဆက်. ( ၄ )
တုလျက် လိင်္ဂတ် ၊
ကတ္တား ကတ္တီ၊
သမ္ဗန် သမ္ဗန္ဓီစပ်။
သီဖြေ ၆။ ( က )ဒိသာဘာဂေဖြင့်ယေန၌ ယသည် ဒိသာဘာဂကို စွဲယူသုံးသပ်၍ နာဝိဘက်သည် ကရိုဏ်းအနက်၌ သက်သည်ကို သိစေပါသည်။( သဗ္ဗနာမလိင်္ဂတ္ထ ) (ဝိဘတျတ္ထ )။
သောဉပသင်္ကမိတဗ္ဗောဖြင့် ယေနမဏ္ဍလမာဠော ပုဒ်တိုကို ဉပသင်္ကမိတဗ္ဗောဟူသော ပါဌသေသ၌ စပ်ရသည်ကိုလည်းကောင်း ( ဘာဝတ္ထ၊သမ္ဗန္ဓ )
မဏ္ဍလမာဠော၌ ပထမာဝိဘက်သည် ဝုတ္တကံအနက်၌ သက်သည်ကိုလည်းကောင်း။( ဝိဘက်တျတ္ထ )သိစေပါသည်။
( ဂ ) ယသ္မိံပဒေသေဖြင့် ယေန၌ ယသည် ပဒေသေကို စွဲယူသုံးသပ်၍ နာဝိဘက်သည် သတ္တမီအနက်၌ ဖြစ်သည်ကို သိစေပါသည်။ ( သဗ္ဗနာမလိင်္ဂတ္ထ ) (ဝိဘတျတ္ထ )။
သောမဏ္ဍလမာဠောဖြင့် သိဝိဘက်သည် ဝုတ္တကတ္တားအနက်၌ ဖြစ်သည်ကိုလည်းကောင်း။ ( ဝိဘတျတ္ထ )။
ယင်းပုဒ်တို့ကို အတ္ထိဟူသော ပါဌသေသ၌ စပ်ရသည်ကို၄င်း၊ ( သမ္ဗန္ဓ)
တတ္ထ ဂတောဖြင့် တေနုပသင်္ကမိဝယ် တေန၌-နာဝိဘတ်သည် သတ္တမျတ္ထ၌ ဖြစ်သည်ကို၄င်း (သဗ္ဗနာမလိင်္ဂတ္ထ) ဝါ - ဥပယောဂတ္ထ၌ ဖြစ်သည်ကို၄င်း ( သဗ္ဗနာမလိင်္ဂတ္ထ)။
ဥပသင်္ကမိ၌ ဥပ - ဥပသာရ၏ ဓာတွတ္ထာနုဝတ္ထက၏ အဖြစ်ကို၄င်း ( ဥပသဂ္ဂလိင်္ဂတ္ထ)။
ကမု ဓာတ်၏ ဂတိအနက်၌ ဖြစ်သည်ကို၄င်း ( ဓာတွတ္ထ ) ။ ဝါ - ဥပဂမနအနက်ကို မယူရ၊ ဂမန အနက်ကို ယူရသည်ကို၄င်း ( ဓာတွတ္ထ)။
သီအဖြေ-၇။ ဘိက္ခု -ဘိက္ခ+ရူ ဖြင့် ဘိက္ခူ - ဟူလိုလျက် ဝဏ္ဏဝိကာရဖြင့် ဉီကို ဉ.ရဿပြု. ၊ ( ရူ - ၅၉၃ )
(တနည်း ) ဘယ.သဒ္ဒူပပဒ ဣက္ခ.ဓာတ်၊ ရူ ဖြင့် ဝဏ္ဏဝိကာရ.ဖြင့် ဉီကို ရဿပြု
ဝဏ္ဏလောပဖြင့် ယချေ။ ( ရူ-၅၉၃ )
( တနည်း ) ဘိဒိ+ ရူ ( ဘိဒူ ) ဣက္ခ-ပြု - ( တနည်းမှန်လျှင်ပေးရန် )
သီ-ဒု-အဖြေ (၈)။ ။ ပစ္ဆိမယာမ ဗုဒ္ဓကိစ္စ--- ပစ္ဆိမယာမ်ကို သုံးပိုင်းခွဲတော်မူ၏။
နံနက်ဆွမ်းဘုန်းပေးပြီးချိန်မှစ၍ ထိုင်ခြင်းဖြင့် နှိပ်စက်အပ်သော ခန္ဓာကိုယ်၏ ပင်ပန်းနွမ်းနယ်မှုမှ လွတ်မြောက်စေရန် ပထမတစ်ပိုင်းကို စင်္ကြံလျှောက်ခြင်းဖြင့် လွန်စေတော်မူ၏။
ဒုတိယအချိန်ပိုင်း၌ ဂန္ဓကုဋီတွင်းသို့ ဝင်တော်မူ၍ လက်ျာနံပါးဖြင့် သတိ, ပညာနှင့်ပြည့်စုံလျက် မြတ်သော ကျိန်းစက်ခြင်းကို ကျိန်းစက်တော်မူ၏။
တတိယအချိန်ပိုင်း၌ စောစောထတော်မူပြီး၍ ထိုင်တော်မူလျက် ရှေးဘုရားရှင်တို့အထံတော်ဝယ် ဒါန၊ သီလစသည်တို့၏အစွမ်းဖြင့် ပြုဖူးသော ကောင်းမှုအထူးရှိကုန်သော ပုဂ္ဂိုလ်တို့ကို မြင်တော်မူခြင်းငှါ ဗုဒ္ဓစက္ခုဖြင့် လောကကို ကြည့်တော်မူသည်။
ဤကား ပစ္ဆိမယာမ်၌ ပြုအပ်သော ဗုဒ္ဓကိစ္စတည်း။ (ဒီ၊ ၁၊ ဋ္ဌ။ ၄၈။)
သီ-ဒု-အဖြေ (၉)။ ။ လေးပါဒလုံး ယ,ဇ,ယ,ဇ နေသောကြောင့် ပထျာဝတ္တဂါထာ၊ အနုဋ္ဌုဘဆန်း။
သီ-ဒု-အဖြေ (၁၀)။ ။ ကုဒ္ဓေါ-၌ ဓာတ်အရ ဒေါသပြဓာန်းသော ဒေါသမူစိတ္တုပ္ပါဒ်ယူ၍ (၂) မှတ်။
- ၎င်းစိတ္တုပ္ပါဒ်သည် ကောဓဋ္ဌာယီဘာဝ, ရုဒ္ဓရသ။ (၂-မှတ်)
- ဒေါသထွက်စရာ အနိဋ္ဌာရုံဟူသမျှသည် အာရမ္မဏဝိဘာဝ။ (၂-မှတ်)
- အနိဋ္ဌာရုံ၏ အနိဋ္ဌာကာရသည်လည်းကောင်း, အယောနိသော မနသိကာရသည်လည်းကောင်း ဥဒ္ဒီပနဝိဘာဝ။ (၂-မှတ်)
- အကျိုးအကြောင်းတို့ မသိမမြင်နိုင်ခြင်း, စိတ်အစဉ်၌ အမိုက်တိုက်ဖြစ်သွားခြင်း စသည်သည် အနုဘာဝ။ (၂-မှတ်)
No comments:
Post a Comment