Wednesday, 27 November 2019

အဋ္ဌသာလိနီ ဒု-နေ့, တန်ဆောင်မုန်းလကွယ်, ၁၃၈၁-ခု။





မန္တလေးမြို့, မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
စာချတန်း။   အဋ္ဌသာလိနီ အဋ္ဌကထာ (ဒုတိယနေ့) မေးခွန်း
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ တန်ဆောင်မုန်းလပြည့်ကျော် (၁၅) ရက် (၂၆၊ ၁၁၊ ၂၀၁၉) အင်္ဂါနေ့
ခွင့်ပြုချိန်။   -နာရီ (နေ့လည် ၁၂-နာရီမှ ညနေ -နာရီအထိ 

(က) အယမ္ပိ ဓမ္မော ဓမ္မာတိရေကဓမ္မဝိသေသဋ္ဌေန အဘိဓမ္မောတိ ဝုစ္စတိ၊
(ခ) သုတ္တန္တဉှိ ပတွာ ပဉ္စက္ခန္ဓာ ဧကဒေသေနေဝ ဝိဘတ္တာ, န နိပ္ပဒေသေန။
(ဂ) အဘိဓမ္မံ ပတွာ ပန သုတ္တန္တဘာဇနီယအဘိဓမ္မဘာဇနီယပဉှပုစ္ဆကနယာနံ ဝသေန နိပ္ပဒေသတော ဝိဘတ္တာ။
(ဃ) တထာ ဒွါဒသာယတနာနိ။

၁။ (ဃ) ဝါကျကို တထာ-သဒ္ဒါ အနုကဍ္ဎနအနက် ပေါ်လွင်စေလျက် အနက်ပေးပါ။
၂။ (ဂ) ဝါကျကို ဌပနာပါပနာဒိပဉ္စက ကျမ်းတက်ပါ။
၃။ (ခ) စသောဝါကျတို့ဖြင့် ပယ်အပ်သောဒေါသတို့ကို အကြောင်းပြလျက် ဖြေဆိုပါ။
၄။ နိပ္ပဒေသေန-ကို အစိတ်+အပေါင်း ဝိဂ္ဂဟပြုပြီး ဗျုပ္ပတ္တိစတုက္ကကို အဘိဓာန်ဋီကာနည်းအတိုင်း ထုတ်ပြပါ။
၅။ ဝိဘတ္တာ, ဒွါဒသ, ပတွာ၊ တထာ၊ နိပ္ပဒေသတော-တို့ကို လိင်, ဂိုဏ်း, ကာရန္တ, ပဒ ခွဲပြပါ။
၆။ (က) ဝါကျကို အာဘော်, သံဝဏ္ဏနာ တွဲစပ်ဖော်ပြခဲပါ။
၇။ ဧကဒေသေနေဝ-၌ ဧဝသဒ္ဒါ၏ ဂဟေတဗ္ဗတ္ထစသည်ထုတ်ပြီး (ခ) ဝါကျ၌ (ခ) ဝါကျ၌ ဟိ (ခ) ဝါကျ၌ ပန-သဒ္ဒါတို့၏ အနက်တို့ကို ဖော်ပြပါ။
၈။ (ခ) ဝါကျ ဝိဘတ္တာ-၌ ဓာတ်အရကို ကိုယ်ပြု၍ ကြိယာငါးတန် ထုတ်ပြခဲ့ပါ။
၉။ ပဉ္စဒွါရာဝဇ္ဇနစိတ်၏ လက္ခဏာဒိစတုက္ကကို ထုတ်ပြပါ။
၁၀။ (က) ဝါကျ ဝုစ္စတိ-ကြိယာ၏ ကံပုဒ်အရ, ဓာတ်အရတို့ကို အသီးသီးကောက်ပြပြီး ပစ္စည်း, ပစ္စယုပ္ပန်ဖြစ်ပုံကို ရေးခဲ့ပါ။

တစ်ပုစ္ဆာလျှင် (၁၀) မှတ်စီ






မန္တလေးမြို့, မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
စာချတန်း။   အဋ္ဌသာလိနီအဋ္ဌကထာ (ဒုတိယနေ့) အဖြေ
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ တန်ဆောင်မုန်းလပြည့်ကျော် (၁၅) ရက် (၂၆၊ ၁၁၊ ၂၀၁၉) အင်္ဂါနေ့
ခွင့်ပြုချိန်။   -နာရီ (နေ့လည် ၁၂-နာရီမှ ညနေ -နာရီအထိ 
နီ-ဒုနေ့-အဖြေ- ၁။ တထာ၊ ထို့အတူ။ သုတ္တန္တံ၊ သို့။ ပတွာ၊ ရောက်၍။ ဒွါဒသာယတနာနိ၊ တို့ကို။ ဧကဒေသေနေဝ၊ သာလျှင်။ ဝိဘတ္တာနိ၊ ကုန်၏။ နိပ္ပဒေသေန၊ အကြွင်းမရှိသောအားဖြင့်။ န ဝိဘတ္တာနိ၊ အပ်ကုန်။ ပန၊ အထူးကို ဆိုဦးအံ့။ အဘိဓမ္မံ၊ သို့။ ကတွာ၊ ရောက်၍။ သုတ္တန္တဘာဇနီယအဘိဓမ္မဘာဇနီယပဉှာပုစ္ဆကနယာနံ၊ တို့၏။ ဝသေန၊ ဖြင့်။ နိပ္ပဒေသတော၊ ဝိဘတ္တာနိ၊ အပ်ကုန်၏။ တသ္မာ၊ ကြောင့်။ အယမ္ပိ ဓမ္မော၊ ကိုလည်း။ ဓမ္မာတိရေကဓမ္မဝိသေသနတ္ထေန၊ သုတ္တန်ပါဠိတို့ထက် လွန်သော ပါဠိဟူသောအနက်, သုတ္တန်ပါဠိတို့ထက် ထူးပြားဆန်းကြယ်သော ပါဠိ-ဟူသောအနက်ကြောင့်။ အဘိဓမ္မော၊ မည်၏။ ဣတိ၊ ဤသို့။ ဝုစ္စတိ၊ အပ်၏။ 
မှတ်ချက်။ ပါဌသေသများ, လိုက်ပုဒ်များ အပြည့်အစုံပါမှသာ အမှတ်ပြည့်ပေးရန်။
---------------------------------------------------------------------------
နီ-ဒုနေ့-အဖြေ- ၂။ (ဂ)ဝါကျ ဌပနာပါပနာဒိ ပဉ္စကကျမ်းတက်ပုံ----
အရှင်အဋ္ဌကထာဆရာ ဆရာသည် (ခ) ဝါကျဖြင့် သုတ္တန်သို့ရောက်လျှင် ခန္ဓာငါးပါးတို့ကို တစိပ်တဒေသအားဖြင့်သာလျှင် ဝေဘန်အပ်ကုန်၏၊ အကြွင်းမရှိသောအားဖြင့် မဝေဘန်အပ်ကုန်-ဟု ဖွင့်ဆိုတော်မူ၏။ ထိုသို့သာဆိုချေသော် အဘိဓမ္မာသို့ရောက်လျှင်လည်း သုတ္တန်သို့ ရောက်သည့်နည်းတူ တစိပ်တဒေသအားဖြင့်သာလျှင် ဝေဘန်အပ်ကုန်၏၊ အကြွင်းမရှိသောအားဖြင့် မဝေဘန်အပ်ကုန်-ဟူသောအနက်သည် ရောက်ရာ၏၊ (အနုလောမပါပနာ)
စင်စစ်တမူကား- အဘိဓမ္မာသို့ရောက်လျှင်လည်း သုတ္တန်သို့ရောက်သည့်နည်းတူ တစိပ်တဒေသအားဖြင့်သာလျှင် ဝေဘန်အပ်ကုန်၏၊ အကြွင်းမရှိသောအားဖြင့် မဝေဘန်အပ်ကုန်၏-ဟူသော အနက်သည် မရောက်သင့်၊ (ပဋိလောမပါပနာ)
ထိုသို့မရောက်သင့်လေသောကြောင့် (ရောပနာပါဒကဟိတ်)
အဘိဓမ္မာသို့ရောက်လျှင် ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကို ပြဆိုသင့်သေး၏၊ (အနုလောမရောပနာ)
အဘိဓမ္မာသို့ရောက်လျှင် ဝေဘန်ပုံ, ဝေဘန်နည်းကို မပြဆိုပဲ မနေသင့် မနေတန်၊ (ပဋိလောမရောပနာ) အကယ်၍ အဘိဓမ္မာသို့ရောက်လျှင် ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကို မပြဆိုဘဲ နေချေသော် အဗျာပိတဒေါသ အပရိပုဏ္ဏဒေါသ သင့်ရောက်ရာ၏၊ အဘိဓမ္မာသို့ရောက်လျှင် ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကား အဘယ်ပါနည်း? ဤသို့ ပါပနာဒိပဉ္စကဖြင့် မေးဖွယ်ရှိ၍ ထိုအမေးကို ဖြေကြားတော်မူလိုသော အဋ္ဌကထာဆရာသည် (ဂ) ဝါကျကို မိန့်။ (၇-မှတ်)
အဓိပ္ပါယ်ကား (ဂ) ဝါကျဖြင့် အဘိဓမ္မာသို့ရောက်လျှင် သုတ္တန္တဘာဇနီယနည်း, အဘိဓမ္မဘာဇနီယနည်း, ပဉှာပုစ္ဆကနည်းတို့၏ အစွမ်းအားဖြင့် အကြွင်းမရှိသောအားဖြင့် ဝေဘန်အပ်ကုန်၏-ဟူသော အဘိဓမ္မာ၌ ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကို ငါပြဆိုသည်သာဖြစ်သောကြောင့် သင်တင်တိုင်းသော အဗျာပိတ အပရိပုဏ္ဏဒေါသ ငါ့အား မရောက် ကင်းစင်လွင့်ပျောက်ပါ၏ ဟူလိုသော်။ (၃-မှတ်)
နီ-ဒုနေ့-အဖြေ- ၃။ (က) ဝါကျကိုသာဆိုလျှင် ၎င်း(က)ဝါကျ၌ ဓမ္မာတိရေက ဓမ္မဝိသေသနတ္ထကြောင့် အဘိဓမ္မာဟု ခေါ်ဆိုရခြင်း၏ အကြောင်းကို ပြ၏၊ ထိုသို့ (က) ဝါကျ၌ ယုတ်လျော့နေသော အကြောင်းကို ပြဆိုရာရောက်ရကား (ခ) (ဂ) ဝါကျတို့ဖြင့် အဗျာပိတ အပရိပုဏ္ဏဒေါသကို ပယ်ပါသည်။ (၃-မှတ်)
(တစ်နည်း) (က) ဝါကျ၌ အသင့်ယုတ္တိ ကင်းမဲ့နေရကား (ခ) (ဂ) ဝါကျတို့ဖြင့် အသင့်ယုတ္တိကို ပြဆိုသောကြောင့် ၄င်း (ခ) (ဂ) ဝါကျတို့ဖြင့် ဝိရောဓိဒေါသကို ပယ်ပါသည်။ (၂-မှတ်)
(ခ) ဝါကျဖြင့် အဘိဓမ္မာ၌ ခန္ဓာငါးပါးကို ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကိုသာ ပြဆို၍ သုတ္တန်၌ ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကို မပြဆိုသောကြောင့် ၎င်းအဘိဓမ္မာ၌ ခန္ဓာငါးပါးကို ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကို (ဂ) ဝါကျဖြင့် ပြဆိုသောကြောင့် ၎င်း (ဂ) ဝါကျဖြင့် အဗျာပိတ အပရိပုဏ္ဏဒေါသကို ပယ်ပါသည်။ (၃-မှတ်)
(ခ) (ဂ) ဝါကျတို့ဖြင့် အာယတန (၁၂)ပါး ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်း မပါရှိရကား (ဃ)ဝါကျဖြင့် အာယတန (၁၂)ပါး ဝေဘန်ပုံ ဝေဘန်နည်းကို ပြဆိုသောကြောင့် ၎င်း (ဃ) ဝါကျဖြင့် အဗျာပိတ အပရိပုဏ္ဏဒေါသကို ပယ်ပါသည်။ (၂-မှတ်)


---------------------------------------------------------------------------


နီ-ဒုနေ့-အဖြေ- ၄။ ဗျုပ္ပတ္တိစတုက္ကထုတ်ပုံ----
ပဒိဿတိ ဧတေန သမုဒယောတိ ပဒေသော။ အဝယဝေါ။
နတ္ထိ ပဒေသော ဧတ္ထာတိ နိပ္ပဒေသံ၊
၁။ နိပ်-ဟူသော, ပ-ဟူသော, ဒေ-ဟူသော, သ-ဟူသော အစိတ်ပရမတ္ထသည် ဗျုပ္ပတ္တိ။
၂။ ထိုဗျုပ္ပတ္တိ၏အကြောင်းဖြစ်သော အစိတ်၏ (ဝါ) အကြွင်းမရှိခြင်း အဘာဝဂုဏ်၏ သုတ္တန်နှင့် ဂုဏ်+ဂုဏေးစပ်ခြင်း သမ္ဗန်ဗျုပ္ပတ္တိနိမိတ်?
၃။ နိပ္ပဒေသ-ဟူသော အပေါင်းပညတ္တိသဒ္ဒါသည် ပဝတ္တိ။
၄။ ထိုပဝတ္တိ၏အကြောင်းဖြစ်သော သုတ္တန်၏ တစ်ခုသည် တစ်ခုနှင့်တူသော အခြင်းအရာသည် ပဝတ္တိနိမိတ်။


---------------------------------------------------------------------------

နီ-ဒုနေ့-အဖြေ- ၅။ ဝိဘတ္တာ- ပုံလိင်, ပုရိသာဒိဂိုဏ်း, အကာရန္တ, ကိတ်နာမ်ပုဒ်။
ဒွါဒသ-အလိင်, သဗ္ဗနာမ်ဂိုဏ်း, အကာရန္တ, တဒ္ဓိတ်နာမ်ပုဒ်။
ပတွာ- အလိင်, ဂဏဝိမုတ်, အာကာရန္တ, နိပါတ်ပုဒ်။
နိပ္ပဒေသတော- အလိင်, ဂဏဝိမုတ်, ဩကာရန္တ, နိပါတ်ပုဒ်။

နီ-ဒုနေ့-အဖြေ-၆။ (က) ဝါကျဖြင့် အဘိဓမ္မာအရ ခန္ဓာငါးပါး, အာယတန (၁၂)ပါးစသော တရားတို့ကို ယူရမည်၏အဖြစ်ကိုလည်းကောင်း (သရုပ်ကြားအဘိဓေယျတ္ထ) (၂-မှတ်)
အဘိ-သဒ္ဒါ၏ အတိရေကဝိသေသနအနက်ကို ဟောသည်၏အဖြစ်ကိုလည်းကောင်း, (ဥပသဂ္ဂလိင်္ဂတ္ထ) (၂-မှတ်)
အဘိ-နှင့် ဓမ္မ-ကို ပါဒိပုဗ္ဗပဒကမ္မဓာရည်းသမာသ် တွဲစပ်ရမည်၏အဖြစ်ကိုလည်းကောင်း, (သမာသလိင်္ဂတ္ထ)
ယင်းအားလျော်စွာ အဘိအတိရေကော ဝိသေသော ဓမ္မော အဘိဓမ္မော-ဟု ဝစနတ္ထပြုရမည်၏အဖြစ်ကိုလည်းကောင်း (အဘိဓာနတ္ထ) (၂-မှတ်)
သုတ္တန်ပါဠိတို့ထက် လွန်သော ပါဠိဟူသောအနက်, သုတ္တန်ပါဠိတို့ထက် ထူးပြား ဆန်းကြယ်သော ပါဠိဟူသောအနက်ကြောင့် အဘိဓမ္မာမည်၏ဟု အဘိဓမ္မာ မည်ရခြင်း၏ အကြောင်းသကတ်ကိုလည်းကောင်း (သကတ္ထသံဝဏ္ဏနာ) (၂-မှတ်)


နီ-ဒုနေ့-အဖြေ-၇။ ဧကဒေသေနေဝ-၌ ဧဝသဒ္ဒါ၏ ဂဟေတဗ္ဗတ္ထ-စသည်ထုတ်ပုံ---
၁။ ရူပက္ခန္ဓော-စသည် အကျဉ်းဥဒ္ဒေသ ယံကိဉ္စိ-စသည် အကျယ်နိဒ္ဒေသဟူသော တစိတ်တဒေသသည် ဂဟေတဗ္ဗ (၂-မှတ်)
၂။ တတ္ထ ကတမံ ရူပံ အတီတံ-စသော ပဋိနိဒ္ဒေသ (အဘိဓမ္မဘာဇနီယနည်း) ပဉှပုစ္ဆကသည် နိဝတ္တေတဗ္ဗ (၂-မှတ်)
၃။ ဥဒ္ဒေသဘောဂုဏ် နိဒ္ဒေသဘောဂုဏ် အနုညာတတ္ထ (၂-မှတ်)
၄။ (ခ) ဝါကျ ဟိ-သဒ္ဒါကား ကာရဏဇောတက (၂-မှတ်)
(ဂ) ဝါကျ ပန-သဒ္ဒါကား ဝိသေသတ္ထဇောတက (၂-မှတ်)


---------------------------------------------------------------------------

နီ-ဒုနေ့-အဖြေ-၈။ (ခ) ဝါကျ ဝိဘတ္တာ-၌ ဓာတ်အရ---
ဒေသနာဉာဏ်ပြဋ္ဌာန်းသော မဟာကြိယာဉာဏသမ္ပယုတ်စိတ္တုပ္ပါဒ်ကို ယူ။
ထိုသည် ဒဿနတ္ထ။
မဂ်ဉာဏ်, ဖိုလ်ဉာဏ်, ပစ္စဝေက္ခဏာဉာဏ်, သဗ္ဗညုတဉာဏ်, သကလ ဗုဒ္ဓဂုဏ်တော်တို့သည် ဒီပကတ္ထ။
ပဉ္စက္ခန္ဓာ, ဒွါဒသာယတနာနိ-စသော ဝစီဘေဒသဒ္ဒသည် ပကာသနတ္ထ။
မဟာကရုဏာဉာဏ်, ပါရမီဉာဏ်, ဝိပဿနာဉာဏ်-စသည်သည် ဝိဘာဝတ္ထ။
သာဝကပုဂ္ဂိုလ်တို့အား သုတမယဉာဏ်ဖြစ်ခြင်း (ဓမ္မဿဝနကုသိုလ်ဖြစ်ခြင်း)မှ စ၍ အနုပါဒိသေနိဗ္ဗာန်တိုင်အောင်သော အကျိုးအဆက်ဆက်သည် အနုဘာဝတ္ထ (၂-မှတ်စီ) 

နီ-ဒုနေ့-အဖြေ-၉။ ပဉ္စဒွါရာဝဇ္ဇနစိတ္တံ= စက္ခုဝိညာဏာဒိပုရေစရရူပါဒိဝိဇာနနလက္ခဏံ။ မနောဓာတုအာဝဇ္ဇနရသံ၊ ရူပါဒိအဘိမုခဘာဝပစ္စုပဋ္ဌာနံ၊ ဘဝင်္ဂဝိစ္ဆေဒပဒဋ္ဌာနံ။


---------------------------------------------------------------------------


နီ-ဒုနေ့-အဖြေ-၁၀။ ဝုစ္စတိ-၏ ကံပုဒ်အရ---
ပဉ္စက္ခန္ဓာ, ဒွါဒသာယတနာနိ-စသော အဘိဓမ္မာတရားတည်းဟူသော ဝစီဘေဒပရမတ္ထသဒ္ဒကို ယူ။
ဝုစ္စတိ-၌ ဓာတ်အရ ပညာရှိတို့၏သန္တာန်၌ သတိ, ဝီရိယ, ဉာဏ်ပြဓာန်းသော စိတ္တုပ္ပါဒ်ကို ယူ။ (၅-မှတ်)
ဓာတ်အရ- ပစ္စည်းတရားက ကံပုဒ်အရ ပစ္စယုပ္ပန်တရားအား သဟဇာတပြိုင်။
ပြိုင်နိုင်သော ပစ္စယသတ္တိကား- သဟကြီး ၄၊ ဝိပ္ပယုတ္တ ၁။ (၅-မှတ်)

No comments:

Post a Comment

ပရိယတ္တိသာသနဟိတအသင်း ၊ နယုန်လစာလျှောက်မေးခမ်း အမျှဝေစာတမ်း (၁၃၂၄) ခုနှစ်

ပရိယတ္တိသာသနဟိတအသင်း ၊ နယုန်လစာလျှောက်မေးခမ်း  အမျှဝေစာတမ်း (၁၃၂၄) ခုနှစ်