မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဉ်စာမေးပွဲ
စာချတန်း။ ။သီလက္ခန္ဓဝဂ္ဂဋ္ဌကထာ (ဒုတိယနေ့) မေးခွန်း
၁၃၈၁-ခု၊ နတ်တော်လပြည့်ကျော် (၁၄) ရက် (၂၅-၁၂-၂၀၁၉) ဗုဒ္ဓဟူးနေ့
ခွင့်ပြုချိန် - ၄- နာရီ (နေ့ ၁၂း၀၀ နာရီမှ ညနေ ၄း၀၀ နာရီအထိ)
===
(က) မန္ဒောတိ မန္ဒပညော၊
(ခ ) အပညဿေဝေတံ နာမံ။
(ဂ ) မောမူဟောတိ အတိသမ္မူဠှော။
(ဃ) ဟောတိ တထာဂတောတိ အာဒီသု သတ္တော ‘‘တထာဂတော’’တိ အဓိပ္ပေတော။
(င ) သေသမေတ္ထ ဥတ္တာနမေဝ။
၁။ (င) ဝါကျကို ဧတ္ထအစွဲနှင့် ဥတ္တာနမေဝ-၌ ဟိတ်ပါဌ်ထည့်လျက် (က-ခ-င) ဝါကျတို့ကို အနက် ယောဇနာပါ။
၂။ (င) ဝါကျကို သာဘောဂပုစ္ဆာကျမ်းတက်ပါ။
၃။ (က) (ခ) ဝါကျတို့၌ ရသင့်သော စောဒကာဘောဂါဒိစတုက္ကကို ထုတ်ပြပါ။
၄။ (င) ဝါကျ ဥတ္တာနံ-ကို ဝစနတ္ထပြု၍ ဝစနာဒိဆက္ကထုတ်ပြပါ။
၅။ (ဂ) ဝါကျလာ မောမူဟော-ကို ဟိတ်ပြင်၍ သမ္ဗန်ခံပြီး အတ္ထာနုရူပစာစပ်ပါ။
၆။ (က) (ခ) (ဂ) ဝါကျတို့၌ အာဘောဂနှင့်သံဝဏ္ဏနာတို့ကို ဖော်ပြပါ။
၇။ မောမူဟော-ကို နိရုတ္တိနည်းဖြင့် ရုပ်ပြီးပါ။
၈။ အဘယ်ပုဂ္ဂိုလ်တို့သည် ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိအယူကို ယူတတ်သည်ကို အကြောင်းပြဖြေဆိုပါ။
၉။ သုဘာသိတံ သုလပိတံ၊ သာဓု သာဓူတိ တာဒိနော။
အနုမောဒမာနာ သိရသာ၊ သမ္ပဋိစ္ဆိံသု ဘိက္ခဝေါ။-ဟူသောဂါထာကို ဆန်းစစ်၍ ဂါထာအမည်, ဆန်းအမည်ပေးခဲ့ပါ။
၁၀။ (၉) နံပါတ်ဂါထာလာ ‘‘သမ္ပဋိစ္ဆိံသု’’၌ အန္တတ္ထအရကို ယူ၍ ဘာဝစသည် ပြည့်စုံစွာ ထုတ်ပြပါ။
တစ်ပုစ္ဆာလျှင် (၁၀) မှတ်စီ။
မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဉ်စာမေးပွဲ
စာချတန်း။ ။သီလက္ခန္ဓဝဂ္ဂဋ္ဌကထာ (ဒုတိယနေ့) အဖြေ
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ နတ်တော်လပြည့်ကျော် (၁၄) ရက် (၂၅-၁၂-၂၀၁၉) ဗုဒ္ဓဟူးနေ့
ခွင့်ပြုချိန် -၄-နာရီ
သီ-ဒု-အဖြေ - ၁။ (က) မန္ဒောတိ= ကား၊ မန္ဒပညော= နုံ့သောပညာရှိသည်၊ (ဟောတိ)(၂-မှတ်)
(ခ) ဧတံ= ဤမန္ဒော-ဟူသောအမည်သည်၊ အပညဿ= ပညာမရှိသူ၏၊ နာမံ= အမည်တည်း။ (၂-မှတ်)
(င) ဧတ္ထ- ဧတသ္မိံ စတုတ္ထဝါရေ= ၌၊ (၂-မှတ်)
သေသံ= ကြွင်းသောအစီအရင်သည်၊ (ဘာဋီ)
(ဝါ) ကြွင်းသောပုဒ်အပေါင်းသည်၊ (သျသစ်)
(ဟေဋ္ဌာ= အောက်၌၊ ဝုတ္တနယတ္တာ= ဆိုအပ်ပြီးသော နည်းရှိသည်၏အဖြစ်ကြောင့်) (ဟိတ်ပါဌ်) (၄-မှတ်)
ဥတ္တာနမေဝ= ပေါ်လွင်ထင်ရှားသည်သာ။
(ဘာဋီ၊ ၃၊ ၁၁၈။ သျသစ်၊ ၅၁၃။)
သီ-ဒု-အဖြေ - ၂။ (င)ဝါကျ သာဘောဂပုစ္ဆာတက်
ဆရာ- သည် (က) စသောဝါကျတို့ဖြင့် မန္ဒပညော-စသောပုဒ်တို့၏ အဖွင့်ကို ပြဆိုတော်မူ၏၊(၂-မှတ်)
ဤစတုတ္ထဝါရလာ ကြွင်းသောပုဒ်အပေါင်းကိုလည်း အနုပဒဝဏ္ဏနာအားဖြင့် ဖွင့်ပြမည်လော? (၄-မှတ်)
အဘယ်သို့ (ဝါ) အဘယ်နည်းဖြင့် ဖွင့်ဆိုပါမည်နည်း- ကြောင့် (င) မိန့်။(၂-မှတ်)
အဓိပ္ပါယ်ကား- (င) ဝါကျဖြင့် ဤစတုတ္ထဝါရလာ ကြွင်းသောပုဒ်အပေါင်းကို အနုပဒဝဏ္ဏနာနည်းအားဖြင့် ဖွင့်ပြမည်မဟုတ်၊ အောက်၌ ဆိုအပ်ပြီးသောနည်းကို မှီး၍ သိနိုင်ရကား ပေါ်လွင်ထင်ရှား၏-ဟု ညွှန်းသောအားဖြင့် ဖွင့်ပြ၏-ဟူလို။ (ဝါကျာရမ္ဘ)(၂-မှတ်)
သီ-ဒု-အဖြေ - ၃။ (က) (ခ) စောဒကာဘောဂါဒိစတုက္က
နနု ပါဠိယံ မန္ဒောတွေဝ သာမညေန ဝုတ္တံ။(၃-မှတ်)
အထ ကသ္မာ ‘မန္ဒောတိ မန္ဒပညော’တိ တယာ သံဝဏ္ဏိတံ။(၂-မှတ်)
နနု အပညဿေဝေတံ နာမံ။ (၃-မှတ်)
တသ္မာ ‘မန္ဒောတိ မန္ဒပညော’တိ မယာ သံဝဏ္ဏိတံ။(၂-မှတ်)
သီ-ဒု-အဖြေ - ၄။ ဥတ္တာန--- ဥဒ္ဓံ ဥဒ္ဓံ တနောတီတိ ဥတ္တာနော။ (နံ) (မ၊ ဋီ၊ ၂။ ၂၃၃။)
ဥဂ္ဂတံ တာနံ ပမာဏံ အဿာတိ ဥတ္တာနံ။ (သေသပဒံ)
(တစ်နည်းနည်းမှန်က ပေးပါ)
(၃) ထွက်သွားသော အတိုင်းအရှည်ပမာဏ (ဝါ) ကျယ်ပြန့်ခြင်း၏ ကြွင်းသောပုဒ်အပေါင်းနှင့် ဌာနီ ဌာနအဖြစ်ဖြင့် စပ်ခြင်းသမ္ဗန်သည် ဝစနဟေတု။
(၄) ထွက်သွားသောအတိုင်းအရှည်ရှိသော (ဝါ) အကျယ်ရှိသော ကြွင်းသောပုဒ်အပေါင်းသည် ဝစနီယ။
(၅) ပါကဋ, ဝိဝဋ-စသောပရိယာယ်သဒ္ဒါများသည် ဝစနီယတ္ထ။(ဝိဂ္ဂဟ ၄-မှတ်၊ ကြွင်း ၆-မှတ်)
သီ-ဒု-အဖြေ - ၅။ မောမူဟော-ကို မောမူဟတ္တာ-ဟု ဟိတ်ပြင်။(၂-မှတ်)
ဧကစ္စဿ သမဏဿ ဝါ ဗြာဟ္မဏဿ ဝါ-ဟု သမ္ဗန်ခံ။(၄-မှတ်)
တုလျတ်, လိင်္ဂတ်၊ ကတ္တား, ကတ္တီ (၂-မှတ်)
သမ္ဗန်, သမ္ဗန္ဓီ-စပ်။ (၂-မှတ်)
(ကျမ်းကိုး- ဣဓ ဘိက္ခဝေ ဧကစ္စော သမဏော ဝါ ဗြာဟ္မဏော ဝါ မန္ဒော ဟောတိ မောမူဟော။ ပါဠိတော်၊ ၂၅။)
သီ-ဒု-အဖြေ - ၆။ (က) မန္ဒပညော-ဖြင့် မန္ဒော-ပုဒ်ကို ‘‘မန္ဒာ အတိက္ခာ ပညာ ယဿာတိ မန္ဒော’’ဟု ဥတ္တရပဒလောပဗဟုဗ္ဗီပြု- သိစေ။ (အဘိဓာတ္ထ၊ သမာသလိင်္ဂပဒ၊ သမာသလိင်္ဂတ္ထ။)(၃-မှတ်)
(ခ)-ဖြင့် မန္ဒော-အရ အပညပုဂ္ဂိုလ်ကို ယူရမည်ဟု သိစေ၊ (သရုပ်ကြားအဘိဓေယျတ္ထ၊ ဘာဝတ္ထလည်း-ဖော်လေ) (၃-မှတ်)
(ဂ) ဖြင့် မောဟမူဟ-ဟု ဆိုလိုလျက် ဟ-ချေ၍ မောမူဟ-ပြီး-၎င်း။ (ဘာဝတ္ထ။)
(ဃ) ပရိယာယ်နှစ်ချက်ဆင့်က အနက်ဖြင့် ထွက်မြဲ-ဟူသောပရိဘာသာနှင့်အညီ မောမူဟသဒ္ဒါ၏ အတိသမ္မူဠှအနက်ကို ဟော...၎င်း။ သိစေ။ (နာမလိင်္ဂတ္ထ၊ သဒ္ဒတ္ထ၊ သဒ္ဒါဟော အဘိဓေယျတ္ထ။) (၄-မှတ်)
သီ-ဒု-အဖြေ - ၇။ မောမူဟ = မုယှတီတိ မောဟော။မောဟေန မူဟော မောမူဟော။ ဟကာရလောပေါ။
သီ-ဒု-အဖြေ - ၈။ ပုဂ္ဂိုလ် (၂) ဦး။
(၁) ဒိဗ္ဗစက္ခုအဘိညာဉ်ကို ရခြင်းရှိသောပုဂ္ဂိုလ်။
(၂) ဒိဗ္ဗစက္ခုအဘိညာဉ်ကို ရခြင်းမရှိသောပုဂ္ဂိုလ်။ (၂-မှတ်စီ)
အကြောင်း---
(၁) လာဘီပုဂ္ဂိုလ်သည် ဒိဗ္ဗစက္ခုအဘိညာဉ်ဖြင့် အောက်မေ့လတ်သော စုတိကို မြင်၍ ပဋိသန္ဓေကို မမြင်သောကြောင့်။
(၂) အလာဘီပုဂ္ဂိုလ်သည် တမလွန်ဘဝကို မသိသောကြောင့်။
(၃-မှတ်စီ)
သီ-ဒု-အဖြေ - ၉။ တတိယပါဒ၌ အ+နု-ကို ပေါင်း၍ န, ဇ, ဘ, ဇ-ဂိုဏ်းဖြင့်၍ သံကိဏ္ဏဝိပုလာဂါထာ။
အနုဋ္ဌုဘဆန်း။
သီ-ဒု-အဖြေ - ၁၀။ သမ္ပဋိစ္ဆိံသု-၌ အန္တတ္ထ-အရ ဗြဟ္မဇာလသုတ်ကို နာကြားရသောရဟန်းတို့၏ ဝမ်းမြောက်စွာ ခံယူသော အခြင်းအရာအားဖြင့်ဖြစ်သော ပီတိသောမနဿပြဓာန်းသော စိတ္တုပ္ပါဒ်ကို ယူ၍-
(၁) ထို-သည် ဓမ္မရတိဋ္ဌာယီဘာဝ/ ဓမ္မသိင်္ဂါရရသ။
(၂) ဗြဟ္မဇာလသုတ် ဒေသနာတော်သည် အာလမ္ဗဏဝိဘာဝ။
(၃) ဗြဟ္မဇာလသုတ်၏ ဒွါသဋ္ဌိဒိဋ္ဌိဝေဌနဂုဏ်, သုဘာသိတ သုလပိတဘောဂုဏ်သည် ဥဒ္ဒီပနဝိဘာဝ။
(၄) ရဟန်းတို့၏ ဝမ်းမြောက်စွာ ‘‘ကောင်း၏’’ဟု ဝန်ခံသောစကားသည်လည်းကောင်း, မိစ္ဆာအယူမှ ကင်းခြင်းစသော အကျိုးသည်လည်းကောင်း။ အနုဘာဝ။
No comments:
Post a Comment