Friday, 27 December 2019

ပါရာဇိကဏ် ဒု-နေ့, နတ်တော်လကွယ်, ၁၃၈၁-ခု။


မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဉ်လေ့ကျင့်ခန်း စာမေးပွဲ
စာချတန်း။ ။ ပါရာဇိကကဏ္ဍအဋ္ဌကထာမေးခွန်း (ဒုတိယနေ့)
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ နတ္တော်လပြည့်ကျော် (၁၄)ရက်၊ (၂၅-၁၂-၂၀၁၉) ဗုဒ္ဓဟူးနေ့
ခွင့်ပြုချိန်။ ။ ၄-နာရီ (နေ့လည် ၁၂-နာရီ မှ ညနေ ၄-နာရီအထိ)
……………………………………………………….
(က) န သုကရာ ဥဉ္ဆေန ပဂ္ဂဟေန ယာပေတုန္တိ ပဂ္ဂဟေန ယော ဥဉ္ဆော, တေန ယာပေတုံ န သုကရာ။
() ပတ္တံ ဂဟေတွာ ယံ အရိယာ ဥဉ္ဆံ ကရောန္တိ၊ ဘိက္ခာစရိယံ စရန္တိ၊ တေန ဥဉ္ဆေန ယာပေတုံ န     သုကရာတိ ဝုတ္တံ ဟောတိ။
() တဒါ ကိရ တတ္ထ သတ္တဋ္ဌဂါမေ ပိဏ္ဍာယ စရိတွာ ဧကဒိဝသမ္ပိ ယာပနမတ္တံ န လဘန္တိ။
၁။ သံဝဏ္ဏေတဗ္ဗပါဠိတော်တို့ကို သံဝဏ္ဏနာနှင့် အညီ အနက်မှန်ကန်စွာ ပေးပြပါ။
၂။ ()ဝါကျကို အာဘောဂါယုတ္တစောဒနာကျမ်းတက်()ဝါကျကိုဌပနာတိကပုစ္ဆာ ကျမ်း
တက်ပြပါ။
၃။ (ခဂ)ဝါကျတို့ကို အကြောင်းပြကာ ဝါကျအမည်များပေးခဲ့ပါ။
၄။ သတ္တဋ္ဌမာသာ-ပုဒ်ကို ရူအလို ဝိဂ္ဂဟပြု၍ ဉာသ်နည်းကောက်ပြခဲ့ပါ။
၅။ ဥဉ္ဆ၊ ပဂ္ဂဟ၊ ပတ္တ၊ ဂါမ၊ ပိဏ္ဍ-ပုဒ်တို့ကို ဓာတု ပစ္စယ လိင်္ဂ ဂဏ ကာရန္တ-တို့ဖြင့် ဝေဖန်ပြပါ။
၆။ (က ခ) ဝါကျတို့ကို အာဘော်ဖော်၍ သံဝဏ္ဏနာအမည်မျှပေးခဲ့ပါ။
၇။ န သုကရာ/ အသုကရာ-ဟု ပါဌ်နှစ်ထွေရှိရာ သင့်ရာပါဌ်ကို ယုတ္တိပြ၍ ဆုံးဖြတ်ပြပါ။
၈။ သတ္တဋ္ဌဂါမေ-၌ ဖြစ်သင့်သော နယူပစာကို ဆိုရိုးကျရေးသားခဲ့ပါ။
၉။ အောက်ပါ မြန်မာစကားတို့ကို ပါဠိစုဏ္ဏိယသီကုံးပြခဲ့ပါ။
 စပါးရောင်းကုန်သောသူတို့သည် ‘‘ငါတို့သည် အလုံးစုံကုန်သော လူတို့အား ချီးမြှောက်ခြင်းကို ပြုကုန်အံ့’’ ဤသို့ ကြံစည်ကုန်၍ စပါးခြင်ခြင်းကို ပြုရာအရပ်၌ စပါးခြင်သူကို နေစေကြကုန်၍ တစ်ဘက်သော နံပါး၌ စာရေးတံလက်မှတ်ကိ ရေးပေးသော စာရေးကို နေစေကုန်ပြီ။
၁၀။ စရန္တိ-၌ ဓာတ်အရကို ကိုယ်ပြု၍ အာဝတ္တဟာရ နေတ္တိနည်း ထုတ်ပြခဲ့ပါ။
တစ်ပုစ္ဆာလျှင် (၁၀) မှတ်စီ။



မန္တလေးမြို့၊ မစိုးရိမ်တိုက်သစ်
အပတ်စဉ်လေ့ကျင့်ခန်း စာမေးပွဲ
စာချတန်း။ ။ ပါရာဇိကကဏ္ဍအဋ္ဌကထာ အဖြေမှန် (ဒုတိယနေ့)
၁၃၈၁-ခုနှစ်၊ နတ္တော်လပြည့်ကျော် (၁၄)ရက်၊ (၂၅-၁၂-၂၀၁၉) ဗုဒ္ဓဟူးနေ့
ခွင့်ပြုချိန်။ ။ ၄-နာရီ (နေ့လည် ၁၂-နာရီ မှ ညနေ ၄-နာရီအထိ)
……………………………………………………….
၁။ ပဂ္ဂဟေန၊ လက်တို့ဖြင့် ကိုင်အပ်သော သပိတ်ဖြင့် ( ဝါ ) ဆွမ်းကို ခံကြောင်းဖြစ်သော သပိတ်ဖြင့်( ဝါ ) သပိတ်ကို ကိုင်ခြင်းဖြင့်။ ဥဉ္ဆေန၊ ဆွမ်းခံခြင်းဖြင့် ။ ယာပေတုံ၊ မျှတခြင်းငှါ ။ သုကရာ၊ ချမ်းသာသဖြင့် ပြုအပ်သည်။ (ဝါ) ပြုလွယ်သည်။ န ဟောတိ၊ မဖြစ်။


၂။ ()ဝါကျ အာဘောဂါယုတ္တစောဒနာကျမ်းတက် 
အရှင်အဋ္ဌကထာဆရာ ဆရာသည် (က)ဖြင့် ပဂ္ဂဟေန-ကို ဥဉ္ဆေန-၌ ကရိုဏ်း, ကရိုဏ်း၏ ကြိယာအဖြစ်ဖြင့် စာစပ်ရမည်နှင့် ဥဉ္ဆေန-ကို ယာပေတုံ-၌ ကရိုဏ်း, ကရိုဏ်း၏ကြိယာအဖြစ်ဖြင့် စာစပ်ရမည်၏အဖြစ်ကို ဖွင့်ဆိုတော်မူ၏။
ပဂ္ဂဟအရ ချီးမွန်းခြင်းကြိယာ(ဝါ)အားထုတ်ခြင်းကြိယာကို ယူအပ်ပါသလော။
အဘယ်ကို ယူအပ်ပါသနည်း။ ရှာမှီးခြင်းဟူသည် သင်္ကန်းကို ရှာမှီးပါသလော။ အဘယ်ကို ရှာမှီးပါသနည်း။ ။
အကယ်၍ ပဂ္ဂဟအရနှင့် ရှာမှီးခြင်းတို့ကို မပြဆိုချေသော် ဆရာ့အား အဗျာပိတ, အပရိပုဏ္ဏဒေါသ သင့်ရောက်ရာ၏။ ဤသို့ သူစောဒနာဖွယ်ရှိ၍ ထိုစောဒနာကို သောဓနာတော်မူလိုသော အဋ္ဌကထာဆရာသည် ()ဝါကျကိုမိန့်၊
အဓိပ္ပါယ်ကား - -ဝါကျဖြင့် ပဂ္ဂဟအရ ချီးမွမ်းခြင်း (ဝါ) အားထုတ်ခြင်းကြိယာကို ယူအပ်သည်ကား မဟုတ်ပါ၊ စင်စစ်သော်ကား ပဂ္ဂဟအရ ပဂ္ဂယှတီတိ ပဂ္ဂဟော, ပဂ္ဂယှတိ ဧတေနာတိ ပဂ္ဂဟော, ပဂ္ဂယှနံ ပဂ္ဂဟော-ဟု ဝစနတ္ထပြု၍ သပိတ်ကို အရကောက်ယူရမည်၏ အဖြစ်ကိုလည်းကောင်း၊ ရှာမှီးခြင်းဟူသည် သင်္ကန်းကို ရှာမှီးခြင်းမဟုတ်၊ ဆွမ်းကိုရှာမှီးခြင်းပင်တည်းဟူသောအဓိပ္ပါယ်ကိုလည်းကောင်း ငါပြဆိုသည်ဖြစ်သောကြောင့် သင်တင်တိုင်းသော အဗျာပိတ, အပရိပုဏ္ဏဒေါသ ငါ့အားမရောက် ကင်းစင်ပျောက်၏ဟူလို။ (-မှတ်)


()ဝါကျ ဌပနာတိကပုစ္ဆာကျမ်းတက်
 အရှင်အဋ္ဌကထာဆရာ ဆရာသည် ()ဝါကျဖြင့် ပဂ္ဂဟအရ သပိတ်ကို အရကောက်ယူရမည်၏အဖြစ်, ဥဉ္ဆေန-ရှာမှီးခြင်းဟူသည် ဆွမ်းကိုရှာမှီးခြင်းပင်တည်း, ပဂ္ဂဟေန-ကို ဥဉ္ဆေန-၌ စာစပ်ရမည်၏အဖြစ်, ဥဉ္ဆေန-ကို ယာပေတုံ၌ စာစပ်ရမည်၏ အဖြစ်နှင့် သပိတ်ဖြင့် ဆွမ်းခံခြင်း၏မလွယ်ကူသည်၏ အဖြစ်ကို ဖွင့်ဆိုတော်မူ၏။
ယင်းသို့ဆိုသော်လည်း ခုနှစ်ရွာ, ရှစ်ရွာတို့ကို ဆွမ်းခံကြွလျှင် လုံလုံလောက်လောက် ရသည်မဟုတ်ပါလော။ ယင်းသို့ ဖြစ်ပါလျက် အဘယ့်ကြောင့် သပိတ်ဖြင့် ဆွမ်းခံခြင်းကို မလွယ်ကူဟု ဆိုအပ်ပါသနည်း။
ဤသို့ သူမေးဖွယ်ရှိ၍ ထိုအမေးကို ဖြေကြားတော်မူလိုသော အဋ္ဌကထာဆရာသည် ()ဝါကျကိုမိန့်၊ အဓိပ္ပါယ်ကား - ()ဝါကျဖြင့် ခုနှစ်ရွာ, ရှစ်ရွာတို့ကို ဆွမ်းခံကြွလျှင် လုံလုံလောက်လောက် ရသည်ကား မဟုတ်ပါ။ စင်စစ်သော်ကား ထိုငတ်မွတ်ခေါင်းပါးရာအခါ၌ ထိုခုနှစ်ရွာ, ရှစ်ရွာတို့ကို ဆွမ်းအလို့ငှါ တစ်နေ့ပတ်လုံး လှည့်လည်သော်လည်း မျှတစေလောက်သောအတိုင်းအရှည်ကို မရ-ဟု ငါပြဆိုပါ၏ဟူလို။ (-မှတ်)


၃။ ။ ()ကျသည် ဝိတ္တာရဝါကျ။ အကြောင်းကား - ပဂ္ဂဟအရနှင့် ဥဉ္ဆေန ပဂ္ဂဟေနပုဒ်တို့၏ အကျယ်ကို ချဲ့ပြသောကြောင့်တည်း။ (တနည်း) က-ဝါကျ၏ ပဒပိဏ္ဍတ္ထအကျယ်ကို ချဲ့ပြသောကြောင့်တည်း။ ထို၍ က-ဝါကျသည် သင်္ခေပဝါကျ။ (-မှတ်)
()ဝါကျသည် ဝိတ္တာရ, တပ္ပါကဋီကရဏ, ဒဠှီဝါကျ။ အကြောင်းကား- ဆွမ်းခံရာ၌ မလွယ်ကူမှုကိုချဲ့ပြ ထင်ရှားပြသောကြောင့်တည်း။ ထို၍ ခ-ဝါကျသည် သင်္ခေပ, အပါကဋ ဒဠှီယဝါကျ၊ (-မှတ်)


၄။ ။ သတ္တ ဝါ အဋ္ဌ ဝါ ဂါမာ သတ္တဋ္ဌဂါမာ။
သတ္တဝါ၊ ခုနှစ်ခုတို့သော်လည်းကောင်း၊ အဋ္ဌ ဝါ၊ ရှစ်ခုတို့သော်လည်းကောင်း။ ဂါမာ၊ ရွာတို့တည်း။ သတ္တဋ္ဌဂါမာ၊ ခုနှစ်, ရှစ်ခုကုန်သောရွာတို့။ သတ္တ ဝါ အဋ္ဌ ဝါ ဂါမာ-ကားသင်္ချောဘယ ဗဟုဗ္ဗီဟိသမာသ်ဝိဂြိုဟ်။ သတ္တဋ္ဌဂါမာကား သင်္ချောဘယဗဟုဗ္ဗီဟိသမာသ်ပုဒ်။ သတ္တပုဒ်+အဋ္ဌပုဒ်+ဂါမပုဒ်+ဝါ-အညပုဒ်။
 သတ္တဋ္ဌဂါမာဟူသောဗဟုဗ္ဗီဟိသမာသ်ပုဒ် ခုနှစ်ရွာ, ရှစ်ရွာတို့သည် မုချ။
 ထို-၏ ဝါ-အညပုဒ်အရဖြစ်သော ဝိကပ္ပနဘောဂုဏ်(ဝါ)သသံသယဘောဂုဏ်နှင့် ဂုဏ်-ဂုဏေစပ် ဌာနူပစာ။
ဝါ-အညပုဒ်တို့၏အရကား ထိုမုချ ဌာနူပစာတို့ဖြင့် မှတ်အပ်သော ခုနှစ်ရွာသော်လည်းကောင်း, ရှစ်ရွာသော် လည်းကောင်း ရ၏။
မှတ်ချက်။ ။သတ္တဋ္ဌမာသာ-ကို ဆို ကလည်း အမှတ်ပေးပါရန်။


၅။ ။ ဥဉ္ဆ - ဥဉ္ဆ+အ။ ဥဆိ+အ၊ ပုံလိင်၊ ပုရိသာဒိဂိုဏ်း၊ အကာရန္တ။
 ပဂ္ဂဟ - -ဂဟ+အ၊ ပုံလိင်၊ ပုရိသာဒိဂိုဏ်း၊ အကာရန္တ။
 ပတ္တ - ပတ+တ။ ပါ+တြ။ ပဒ+တ။ ပ-တာ-တ။ ပ-အာပ+တ၊
ပုံလိင်/ နပုံလိင်၊ ပုရိသာဒိ/ စိတ္တာဒိ၊ အ-ကာရန္တ၊ 
ဂါမ - ဂသ+/ ဂမု+/ဂါ+မ။
ပုံလိင်/ နပုံလိင်၊ ပုရိသာဒိ/ စိတ္တာဒိ၊ အကာရန္တ။
 ပိဏ္ဍ - ပိဏ္ဍ+/ပိဍိ+အ။
ပုံလိင်၊ ပုရိသာဒိဂိုဏ်း၊ အကာရန္တ။


၆။ ။ (က)ဝါကျဖြင့် ပဂ္ဂဟေနပုဒ်ကို ယာပေတုံ၌ သဒ္ဒက္ကမအားလျော်စွာ စာမစပ်ရအတ္ထက္ကမအားလျော်စွာ ဉဉ္ဆေန၌ ကရိုဏ်းစပ်ရမည်၏ အဖြစ်ကိုလည်းကောင်း(သမ္ဗန္ဓ,ဘာဝတ္ထ )၊ ယင်းဉဉ္ဆေနပုဒ်ကိုလည်း သဒ္ဒက္ကမအားလျော်စွာ ပဂ္ဂဟေန၌ စာမစပ်ရ၊ အတ္ထက္ကမအားလျော်စွာ ယာပေတုံ၌ ကရိုဏ်းစပ်ရမည် ၏ အဖြစ်ကိုလည်းကောင်း၊( သမ္ဗန္ဓဘာဝတ္ထ) သိစေပါသည်။ (-မှတ်)
()ဝါကျ ပတ္တံ ဂဟေတွာ-ဖြင့် ပဂ္ဂဟေန-အရ ပဂ္ဂယှတီတိ ပဂ္ဂဟော ,ပဂ္ဂယှတိ ဧတေနာတိ ပဂ္ဂဟော။ ပဂ္ဂယှနံ ပဂ္ဂဟော-ဟု ၀စနတ္ထပြု၍ သပိတ်ကို အရကောက်ယူရမည်၏ အဖြစ်ကိုသိစေပါသည်။ (အဘိဓေယျတ္ထ)
ဘိက္ခာစရိယံ စရန္တိ-ဖြင့် ယာပေတုံ၌ မျှတစေရ၏ ဟူသည် ဆွမ်းခံခြင်းပင်တည်းဟူသော အဓိပ္ပါယ်ကို သိစေပါသည်။ (ဘာဝတ္ထ) (-မှတ်)
()တစ်ဝါကျလုံးဖြင့် ပဂ္ဂဟေန-ကို ယာပေတုံ၌ စာမစပ်အပ်၊ ဥဉ္ဆေန-၌ စာစပ်ရမည် လည်းကောင်း၊ ဥဉ္ဆေန-ကို ပဂ္ဂဟေန-၌ စာမစပ်အပ်၊ ယာပေတုံ-၌ စာစပ်ရမည်-လည်းကောင်းသိစေပါသည်။(သမ္ဘ ဘာဝတ္ထ (- မှတ်)


၇။ ။ န သုကရာ-ပါဠ်သာ သင့်ပါသည်။ အကြောင်းကား -
အတ္တံ နဿ တပ္ပုရိသေ, သရေ အန်-သုတ် တို့နှင့် မဆိုင်သောကြောင့်လည်းကောင်း၊ နဿတ္တံ တပ္ပုရိသဗဟုဗ္ဗီဟိသု (နီတိသုတ္တ- ၇၁၇) ၌ အဗြာဟ္မဏော, အနုတ္တရော-ဟူသော်လည်း ဗဟုဗ္ဗီဟိသမာသ်အရာ၌ အ-အပြုအစီအရင် မမြဲသောကြောင့်လည်းကောင်း န သုကရာ-ဟူသောပါဌ်သာ သင့်ပါသည်။


၈။ ။ သတ္တဋ္ဌဂါမေ-၌ ဧကဒေသူပစာ။
အစိတ်ဖြစ်သော- ခုနှစ်ရွာ, ရှစ်ရွာတို့၏ သတ္တဋ္ဌဂါမေဟူသော အမည်ကို အပေါင်းဖြစ်သော- ခုနှစ်ရွာ, ရှစ်ရွာ, ကိုးရွာ, ဆယ်ရွာစသည်တို့၌ တင်။ (ဥပလက္ခဏ, ပဓာန, နိဒဿနနည်း)


၉။ ။ ဓညဝိက္ကယကာသဗ္ဗေသံ သင်္ဂဟံ ကရိဿာမာတိ ဓညကရဏဋ္ဌာနေ ဓညမာမကံ နိသီဒါပေတွာ ဧကပဿေ ဝဏ္ဏဇ္ဈကံ နိသီဒါပေသုံ။


၁၀။ ။ အာဝတ္တဟာရဟူသော်ကား အာဝတ္တိယန္တိ သဘာဂဝိသဘာဂဓမ္မာ ဧတေနာတိ အာဝတ္တော၊ အာဝတ္တော စ သော ဟာရော ဇာတိ အာဝတ္တဟာရော-ဟူသော ဝစနတ္တနှင့်အညီ သုတ်၌လာသောတရားတို့၏ ပဒဋ္ဌာန်ကို ရှာ၍ သဘာဂ, ဝိသဘာဂတို့ကို လည်စေကြောင်းဖြစ်သောကြောင့် အာဝတ္တဟာရမည်၏။ (-မှတ်)

အဘယ်သို့ လည်စေသနည်းဟူမူကား စရန္တိ-၌ စရဓာတ်အရ ဆွမ်းခံရဟန်းတို့၏ သန္တာန်၌ သဒ္ဓါ, ဝီရိယစသည်ပြဌာန်းသော ကုသိုလ်စိတ္တုပ္ပါဒ်ကိုယူ၍ ထို၏ ပဒဋ္ဌာန်ကား ယောနိသောမနသိကာရ, သဒ္ဓမ္မဿဝန၊ သပ္ပုရိသူပနိသျ, နဝမက္ခဏ, စက္ကသမ္ပတ္တိ, အပ္ပမာဒ-စသည်တည်း။ ထိုတွင် ယောနိသောမနသိကာရကို ယူသဖြင့် ထိုယောနိသောမနသိကာရလျှင် အကြောင်းရင်းရှိသော ကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏ ။ ။
သဒ္ဓမ္မဿဝနကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော ကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
သပ္ပုရိသူပနိသျကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော ကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
နဝမက္ခဏကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော ကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
စက္ကသမ္ပတ္တိကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော ကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
အပ္ပမာဒကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော ကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
ဤသို့ သဘာဂအားဖြင့် လည်စေခြင်းသည် သဘာဂါဝတ္တနမည်၏။ (-မှတ်)

စရန္တိ-၌ စရဓာတ်အရ ကုသိုလ်စိတ္တုပ္ပါဒ်ကို ဆိုသဖြင့် ထို၏ဆန့်ကျင်ဘက်ဖြစ်သော အကုသိုလ်စိတ္တုပ္ပါဒ်ကိုလည်း ယူအပ်၏။ ထို၏ ပဒဋ္ဌာန်ကား အယောနိသောမနသိကာရ, အသဒ္ဓမ္မဿဝန, အသပ္ပရိသူပနိသျ, အက္ခဏ, စက္ကဝိပတ္တိ,ပမာဒ အစရှိသည်တည်း။
ထိုတွင် အယောနိသောမနသိကာရကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော အကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
အသဒ္ဓမ္မဿဝနကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော အကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
အသပ္ပုရိသူပနိသျကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော အကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
အက္ခဏကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော အကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏၊ စက္ကဝိပတ္တိကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော အကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏။
ပမာဒကိုယူသဖြင့် ထို-လျှင်အကြောင်းရင်းရှိသော အကုသိုလ်တရားတို့သည် လည်ကုန်၏ ။
ဤသို့ ဝိသဘာဂအားဖြင့် လည်စေခြင်းသည် ဝိသဘာဂါဝတ္တနမည်၏၊ (-မှတ်)

ဤသို့လျှင် သုတ်၌လာသောတရားတို့၏ ပဒဋ္ဌာန်ကို ရှာ၍ အာဝဠာဟာရမည်၏ ဟူလိုသည်။ (- မှတ်)

No comments:

Post a Comment

ပရိယတ္တိသာသနဟိတအသင်း ၊ နယုန်လစာလျှောက်မေးခမ်း အမျှဝေစာတမ်း (၁၃၂၄) ခုနှစ်

ပရိယတ္တိသာသနဟိတအသင်း ၊ နယုန်လစာလျှောက်မေးခမ်း  အမျှဝေစာတမ်း (၁၃၂၄) ခုနှစ်